Montessori materiál vychází z pomůcek, které byly používány v experimentální psychologii. Zaměřuje se na smyslovou a pohybovou výchovu, jež je základem rozvoje inteligence. Veškeré materiály respektují senzitivní fáze vývoje dětí. Díky rozvoji komunikačních dovedností, vzájemnému respektu a spolupráci jsou děti z Montessori tříd schopny lépe pracovat v týmu. Hudba umocňuje zážitky a používá se například při chození po elipse, při kterém se děti uklidňují, učí se koordinaci pohybů, správně drží tělo, učí se trpělivosti a musí umět počkat. Hudební nástroje mají v Montessori pedagogice nezastupitelné místo, jsou jednoduché, aby se na ně děti naučily snadno hrát. Rozvíjí kreativitu, tvořivé myšlení a také dávají lidské tvorbě originalitu. Hudební vzdělání by se mělo dle Marie Montessori dostat všem dětem. Hudební výchova a také kreativní činnosti jsou vlastně takovým protipólem v materiálně orientované společnosti. V mateřských školkách s Montessori zaměřením se často objevují písničky, které mají děti spojené s každodenní činností – s obědem, stolováním nebo hygienou. Jednotlivé zvukové signály značí konkrétní činnosti. I zde platí, že ruka je nástrojem ducha.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Montessori pomůcky | Pomůcky pro rozvoj samostatnosti | Jak udržet pořádek | Materiál na tvoření | Nábytek | Didaktické hračky