Rozvoj hrubé motoriky

Vývoj motoriky začíná už u maminky v bříšku a provází nás po celý zbytek života. Po narození nastupuje velký rozvoj hrubé motoriky (hybnost celého těla).

Mě asi nepřestane fascinovat, co všechno se dítě naučí za první rok života (od v podstatě bezbranného tvorečka po chodící, běhající batole). Časem, když miminko dokáže ovládat svůj pohyb, přichází na řadu rozvoj jemné motoriky (hybnost ruky) a senzitivní období pro drobné předměty (krátké období kolem 12. měsíce) – v tomto období děti sbírají každý drobeček a vše co je malinké je přitahuje. Nicméně stále probíhá rozvoj hrubé motoriky.

Postnatální období:

Motorické funkce:

Novorozenecké období 
(1. měsíc)

Nepodmíněné reflexy

Kojenecké období
(2. - 12. měsíc)

Podmíněné reflexy, rychlý rozvoj motoriky (zejména lokomoce)

Batolecí období
(2. - 3. rok)

Rychlý rozvoj chůze, rozvoj jemné motoriky (ruka, prsty)

Předškolní věk
(4. - 6. rok)

Udržování rovnováhy, rozvoj jemné motoriky

Mladší školní věk
(7. - 11. rok)

Koordinace pohybů, růst svalové síly

Období dospívání
(12. - 20. rok)

Rychlý tělesný růst, koordinace pohybů

Časná dospělost
(21. - 25. rok)

Dokončení předchozího vývoje

Střední dospělost
(26. - 45. rok)

Mírný pokles svalové síly

Pozdní dospělost
(46. - 65. rok)

Zjevný pokles svalové síly

Stáří
(Od 65. roku)

Poruchy jemné i hrubé motoriky

 Zdroj:Kniha – Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka

rozvojSprávný vývoj motoriky je u dětí velmi důležitý, protože je v úzké souvislosti se sociálním chováním. Malé děti navazují vztahy hlavně díky svým motorickým schopnostem na rozdíl od dospělých (například strkáním, poplácáním, stavěním atd.). Vezměte si kolik přátelství děti navážou na pískovišti nebo dětském hřišti či herně. Díky tomu, jak jsou motoricky zdatné, jsou většinou oblíbené ve skupině. Chlapeček, co nejdál doběhne nebo holčička, co proleze každou prolézačku, jsou králi a královnami v každé dětské skupině.

Jemná motorika má zase ohromný význam pro rozvoj řeči a pokud se na ni příliš nezaměřujeme, má dítě problém například se zapínáním knoflíčků, psaním nebo řečí. To má opět vliv na jeho psychiku (z toho vniká slovní spojení psychomotorika). Velmi zajímavý je i fakt, že děti málokdy umí vědomý dotyk, např. jemně se dotknout – většinou do kamaráda strčí nebo uhodí, když něco chtějí. Neznamená to, že by dotyk myslely nějak špatně, ale i vědomý (citlivý) dotyk je potřeba si osvojit.

Nejprve je ovšem potřeba se zaměřit na zlepšení dovedností hrubé motoriky a posílení oblasti pánve a ramen, protože to úzce souvisí i s rozvojem jemné motoriky a menšími pohyby.

 

Tady jsou hry, které zlepšují hrubou motoriku:

  • Hra na vojáky
  • Hry s míčem
  • Hry s pálkou a s míčem
  • Trampolíny a skákací hrady
  • Tvůrčí činnosti jako je malování
  • Vyrábění koláží
  • Trhání a mačkání papíru
  • Práce s měkkými předměty (hlína, těsta, modelíny, kinetický písek)
  • Hry se stavebnicemi
  • Zasažení cíle
  • Velké švihadlo
  • Závody po čtyřech
  • Válení sudů
  • Závody trakařů
  • Tradiční hry: Hra na babu, Přetahování lanem, Honzo vstávej
  • ...a mnoho dalších

Zdroj: Amanda Kirbyová, kniha Nešikovné dítě

Velmi prospěšné pro rozvoj motoriky je různé houpání, např. na hřištích je většinou více houpaček a každá má pro dítě malinko odlišný význam. Kromě pohybových schopností, radosti z vlastního pohybu a kognitivních zkušeností je to i řada dalších přínosů. Při houpání si dítě posiluje velké množství svalů v celém těle. Houpání je prospěšné i u miminek (novorozenců) – zpevňují si tím svalstvo v celém těle.

U každé houpačky se musí vyrovnat s malinko odlišným pohybem, vlastnostmi materiálu, rovnováhou. Každá má rozdílnou hybnost, pružnost, klade odlišný odpor atd. Navíc tím dítě získává hravou formou první zkušenosti s fyzikálními jevy. Což možná někteří víte, že já mám hodně ráda, když se děti učí a poznávají okolní svět hravou formou.

Zdroj: Kniha Psychomotorické hry – Sabina Hermová

rozvoj2Velký význam proto vidím v zařazení prvků na rozvoj hrubé motoriky i do domácnosti. Je úžasné, kolik výrobců už takové prvky vyrábí, ale dávala bych pozor, aby splňovaly všechny normy a nějakou vadou nebo výrobní chybou dítě nepřišlo k úrazu. Já osobně jsem pro osvědčené a spolehlivé značky, které sice něco stojí, ale jsou bezpečné. Je to například balanční houpačka Yupee od Benlemi nebo třeba houpačka Spectra od Utukutu a samozřejmě i řada dalších. Navíc tyto houpačky jsou velmi multifunkční, což je super. Můžete z nich snadno vytvořit most, prolézačku, žebřík, skluzavku, pult atd. Když k nim dokoupíte další prvky, opět se rozšíří možnosti využití. Houpačku můžete doplnit o měkkou podložku a pro dítě tím vznikne i odpočinková zóna (např. pro čtení knih). V domácím prostředí můžete k rozvoji hrubé motoriky využívat i jiné prvky jako např. skluzavky, žebříky, trojuhelníky Piklerové, balanční prkna - některá jsou i pro dospělé, schůdky atd.

Samozřejmě by se děti měly rozvíjet všestranně a ne jen motoricky. Pokud budeme klást důraz jenom na rozvoj motoriky a pomineme rozvoj intelektuální, tak tím dítěti také moc neprospějeme. Já se snažím dětem nabízet a ukázat co nejvíce možností, aby načerpaly zkušenosti a třeba v budoucnu věděly, co je baví (jestli je to sport, tvůrčí činnosti nebo cokoliv jiného). Připravuji aktivity na rozvoj různých schopností (čísla, barvy tvary, předmatematické schopnosti, třídění, spojovaní, grafomotorické schopnosti, senzorické schopnosti), nabízím různé tvůrčí aktivity (odlišné materiály a techniky), sportovní aktivity (často chodíme ven, když to jde tak na hřiště, na písek), zapojuji děti do domácích činností atd. Děti mají jak uzavřené, tak otevřené hry. Hrají si s hračkami typu open ended toys (https://www.samostatne-dite.cz/tipy-na-produkty/otevrena-hra/). Podporuji jejich fantazii a kreativitu.

Tak co? Věděli jste jak je důležitý rozvoj hrubé motoriky? 

LenkaTento článek pro Vás připravila:

Ambasadorka Lenka

Lenka je maminkou 3letého syna a 20 měsíční dcery. Montessori pedagogika jí byla vždy blízká, ale až s dětmi se jí začala podrobněji věnovat. Mimo aktivit Lenka píše také střípky z Montessori pedagogiky, které s tím úzce souvisí. Mezi ně patří témata připraveného prostředí, praktického života, pomůcek, ale někdy zabrousí i k Waldorfským hračkám. Montessori doma je pro ni především o přístupu, nastavení rodičů a pomůcky vnímá jako doplnění. Ráda na svém profilu zmiňuje sensory play (smyslové hry) nebo obměnu knihovny, jak sama popisuje... "Je to pro ní srdeční záležitost".

Hodnocení obchodu

Zobrazit všechna hodnocení >>
x