Sensory play a hra s otevřeným koncem

V jednom z předchozích článků jsem se zaměřila na otevřenou hru převážně s Waldorfskými hračkami a jen okrajově zmínila, že to může být také hra s přírodninami a dalšími materiály.

Pro připomenutí základních informací k otevřené hře. Dítě si může hrát podle vlastní představivosti. Není nijak svázané průběhem hry. Může vytvořit a vyzkoušet vše, co má k dispozici. Má pouze pravidla za jakých podmínek si může hrát-  například, že smyslový materiál patří na pracovní plochu (to je hodně o tréninku). Ze začátku je smyslový materiál z velké části mimo pracovní plochu, ale postupem času se s tím dítě naučí pracovat, stejně, jako s tácy nebo pracovními koberečky v Montessori.

Sensory play, jak už název napovídá…je smyslová hra. Někdy se s ní setkáte i pod pojmem - messy play. Pro představu Vám napíšu příklady, jak taková hra může vypadat.

Příklady:

  • Polish_20210402_140602038Na podnos si nasypeme duhovou rýži a dítěti připravíme pomůcky (mističky, lžičky, lžíce, naběračky, pinzetu… cokoliv) a dítě necháme volně si hrát podle své představy (pokud možno, tak nezasahujeme). Hlídáme míru zaujetí, a když polevuje, tak přejdeme ke společnému úklidu.

  • Vytvoříme si z kartonu tvar (zvíře, vánoční stromeček, kytku, kapku vody, cokoliv, co nás napadne) a vysypeme zvoleným materiálem. Nebo připravíme mističky s materiálem a dítě vysype podle své vlastní představivosti.

  • Připravíme si malý svět. Na tác si dáme z papíru silnici (auta třeba z Tuby od Safari), připravíme si modelínu nebo sypký materiál. Můžeme vytvořit stavbu nebo dítě může obtiskávat auta do modelíny.

 

Kreativitě se meze nekladou a úspěch bude vždycky zaručený! Hra by měla být pokaždé lákavá ke hraní a pokud možno maximálně různorodá. Já málokdy připravuji znovu tu samou hru. Vždy něco změním, aby dítě dostalo nové vjemy a podněty z hry. 

Veškeré hry tohoto typu jsou u dětí oblíbené a prospěšné, ale pro maminky dost náročné. Přeci jenom ne vždy se povede uhlídat materiál, kde má být. Takže s úklidem je potřeba, tak nějak počítat. Pro mě osobně je důležité přesvědčení, že to není jen hra, ale hlavně hodně zásadní a smysluplný nástroj ve správném vývoji dítěte. Nicméně je to jedna z variant a milionu možností, co dětem můžete nabízet a čím je můžete rozvíjet. Takže pokud vás sensory play neláká, tak se také nic neděje. Dělejte to, co je vám blízké a pro Vás smysluplné.

 

Proč vlastně takové hry dětem nabízet?

  • Polish_20210819_084511928Trénink jemné a hrubé motoriky - nabízíme různé materiály
  • Představivost, rozvoj kreativity a vlastního způsobu řešení situace - dítě si musí rozmyslet, co s materiálem bude dělat, zkouší různé možnosti, atd.
  • Rozvoj emoční a sociální sféry
  • Rozvoj slovní zásoby - nabízíme i doplňkové materiály (knihy, kartičky...), probíráme téma
  • Přiblížení složitého téma hravou formou (absorbující mysl)
  • Rozvoj soustředění
  • Rozvoj vnímání barev a tvarů
  • A v neposlední řadě i zapojení smyslů - hmat, sluch, čich a někdy i chuť
  • Nácvik různých úchopů a správného používání pomůcek (naběračka, lžička, nůž atd.)
  • Relaxace a uvolnění
  • Zlepšení vnímání barev a tvarů, struktury předmětů

 

Jaké například smyslové materiály můžete použít:Polish_20210518_183024854

  • Barevná rýže (jednoduchá příprava, barvení potravinářským barvivem)
  • Barevné těstoviny (barvení stejné, jako rýže nebo akrylovými barvami)
  • Přírodniny (šišky, mech, klacíky, kamínky, písek, atd.)
  • Cizrna
  • Modelína
  • Barevná chia semínka (barvení stejné jako rýže, konzistence, jako sliz)
  • Voda
  • Mouka
  • Kinetický písek
  • … a mnoho dalších

 

 Aktivita připravená pouze, jako jednotlivé suroviny (materiály), dítě si hraje podle vlastní představy a podle toho, co ho napadne, že s tím chce dělat. Nebo může být připravená (například formou malého světa) a dítě už jen pokračuje podle sebe. Do hry bychom neměli zasahovat, když nás dítě nepožádá a samozřejmě, když něco neničí. Po skončení by měl následovat úklid (buď samo dítě nebo společně, postupem času dítě začne automaticky uklízet samo). Hra má své určené místo (tác, stůl, velký podnos). K pracovnímu prostoru přistupujeme stejně, jako v Montessori k tácům nebo pracovním koberečkům.

 Přeji hodně zábavy!

 

Tento článek pro Vás připravila:

LenkaAmbasadorka Lenka

Lenka je maminkou 3letého syna a 20 měsíční dcery. Montessori pedagogika jí byla vždy blízká, ale až s dětmi se jí začala podrobněji věnovat. Mimo aktivit Lenka píše také střípky z Montessori pedagogiky, které s tím úzce souvisí. Mezi ně patří témata připraveného prostředí, praktického života, pomůcek, ale někdy zabrousí i k Waldorfským hračkám. Montessori doma je pro ni především o přístupu, nastavení rodičů a pomůcky vnímá jako doplnění. Ráda na svém profilu zmiňuje sensory play (smyslové hry) nebo obměnu knihovny, jak sama popisuje... "Je to pro ní srdeční záležitost".

Hodnocení obchodu

Zobrazit všechna hodnocení >>
x