Zimní polička

zimni_policky3Ráda bych vám ukázala, jak vypadá naše obměněná polička se zimní tématikou, ale nejprve vysvětlím, proč vlastně poličky obměňuji.

Děti milují řád a přehlednost, proto se stává, že když mají přehršle hraček a aktivit, tak si ve výsledku nehrají s ničím. Frustrace je pak na obou stranách. Dítě je nespokojené a rodič také, protože má pocit, že dítě má vše a stejně nic nechce. Jenže, když omezíme počet věcí (hraček, aktivit), lépe je zorganizujeme, tak nás velmi rychle překvapí k jaké změně dojde. Všechny aktivity (hračky) by měly být lákavé na pohled, takže žádné chaoticky naházené hračky v jednom boxu. Když se nám to povede, tak se výsledek objeví velmi rychle.

Nejenže se dítě naučí pořádku, protože ví, kam která věc patří, ale zároveň je schopné si vybrat, čemu se bude aktuálně věnovat. Není potřeba redukovat tím způsobem, že věci vyhazujeme, ale stačí si je uklidit a po čase vyměnit. Rotování se dá využít u aktivit, pomůcek, knih i hraček. Já se u všech věcí zaměřuji na kvalitu nad kvantitou, a také využití z dlouhodobějšího hlediska.

U nás jsou poličky tématické a témata určuji podle toho, co děti aktuálně zajímá nebo co bychom si mohli lépe přiblížit. Jako třeba roční období, které je pro děti těžko uchopitelné. Důležité je zaměřit se na zájem dětí.

Já vyměňuji zpravidla po týdnu nebo po dvou, podle zájmu a materiálů, které mám připravené. Většinou, když nechávám dané téma déle v poličkách, tak po týdnu vyměňuji část a po dvou dojde k úplné výměně. V poličkách by mělo být maximálně 10 aktivit a i jejich uspořádání můžeme dělat podle určitých pravidel, ale to by bylo na delší povídání.

Zima v poličkách pro děti 3,5 roku a 21 měsíců:

Je spousta možností, jaké aktivity do poliček zařadit, já většinou kombinuji i s open ended toys (hračky s otevřeným koncem), waldorfskými hračkami a pomůckami. Takže v poličkách nejsou pouze aktivity na tácku. A teď, co například v poličce máme:

zimni_policky2  zimni_policky1

zimni_policky4 zimni_policky5

  • Provlékací stromeček z barevné čtvrtky, který jsem děrovačkou proděravěla a provázek na provlékání. Velmi jednoduché na trénování jemné motoriky. Dítě provléká provázek jednotlivými dírkami.
  • Skládání stromečku ze špachtliček a bambulek. Na strany špachtliček jsem připsala i čísla, pro spojení čísla s počtem. Skládat může i menší dítě, které neumí počítat.
  • Spojování obrázku se stínem. K zimním černobílým motivům dítě přiřazuje barevné.
  • Kolíčková hra, co do zimy nepatří. Kolečko se zimními obrázky a aktivitami, ale mezi nimi je i pár z jiných ročních období. Dítě má za úkol je odhalit a označit kolíčkem. Takže kromě toho, že si dítě uspořádá, co kdy se dělá, tak trénuje i jemnou motoriku. Díky kolíčkům, které připevňuje na obrázky z jiných ročních období.
  • Spojování většího obrázku s menším. Skvělá aktivita ke koordinaci oko-ruka. Pro nás je to velmi jednoduché, ale menším dětem to dá chvilku zabrat. Když si list zalaminujete a použijete tabulový fix, tak můžete používat opakovaně.
  • Obrázky se zimními motivy, co do řady nepatří. Řada stejných obrázků a jeden v jiné poloze.
  • Oblíbenou pomůckou je u nás Pyramida Světla, takže jsem se ji rozhodla zařadit i do této poličky. Super je, že se skládá na sebe i bez jakékoliv tyčky. Rozvíjí motoriku a schopnost porovnat velikosti. Každé patro má z jedné strany číslo a z druhé ďůlky s příslušným počtem, takže jde využít i na řadu jiných aktivit.

Já mám ke každému téma vytvořenou i tématickou knihovnu. Na téma zima jsem vybrala tyto knihy:

  • Zima (Rotraut Susanne Bernerová)
  • Tradiční česká zima – říkadla svátky, zvyky, obyčeje, říkadla, koledy (Josef Lada)
  • Ahoj zimo, nauč mě říkanku! (Pavla Šebková)
  • Hádej, jak moc tě mám rád! Zima (Sam McBratney)
  • Minikniha pro nejmenší Zima (Albi)

Tak to jsou naše tipy na zimní obměnu poliček. Doufám, že Vás něco z toho bude inspirovat.

 

Lenka

Tento článek pro Vás připravila:

Ambasadorka Lenka

Lenka je maminkou 3letého syna a 20 měsíční dcery. Montessori pedagogika jí byla vždy blízká, ale až s dětmi se jí začala podrobněji věnovat. Mimo aktivit Lenka píše také střípky z Montessori pedagogiky, které s tím úzce souvisí. Mezi ně patří témata připraveného prostředí, praktického života, pomůcek, ale někdy zabrousí i k Waldorfským hračkám. Montessori doma je pro ni především o přístupu, nastavení rodičů a pomůcky vnímá jako doplnění. Ráda na svém profilu zmiňuje sensory play (smyslové hry) nebo obměnu knihovny, jak sama popisuje... "Je to pro ní srdeční záležitost".

Hodnocení obchodu

Zobrazit všechna hodnocení >>
x