Vánoční tvořivá výzva Radky Rubešové

"Čerti zrození z čmáranice"

Věková skupina: 2+

certiUž se nám to blíží... Pokud máte malé děti, tak Mikuláš a jeho dva kámoši - čert a anděl - vás neminou. Je mnoho pohledů, jak se k tomuto tématu postavit. Nabízím vám jeden z nich propojený s výtvarným vyjádřením. Být neustále hodný, krásný, jemný a usměvavý jako anděl může být pěkně vyčerpávající. V každém z nás se skrývá i tak druhá, temnější, “čertovská” tvář. Pojďme si ji skrze společné tvoření užít a dát jí patřičnou pozornost. Pojďte si společně s dětmi zařádit, začmárat a neřešte, jak u toho vypadáte nebo jak vypadá obraz. Třeba se z toho vyklube něco nečekaného...

 

Materiál:

  • bílý výkres A3
  • černý uhel nebo pastel​, případně cokoliv jiného černého na kreslení (voskovka, pastelka)
  • lak na vlasy (není nutný)
  • červený a modrý papír (na oči, rohy, jazyk)
  • lepidlo v tyčince
  • nůžky
  • režný provázek nebo vlna na ocas
  • děrovačka

 

Rozvíjející a motivační aktivity:

  • Aby se nám čmáranice lépe tvořila, můžeme si​ pustit nějakou divokou a pekelnou hudbu.
  • Můžeme se zkusit na chvíli proměnit na malé čertíky a vyzkoušet si, co všechno dělají. K proměně nám může pomoci třeba ​čertovský ocásek z krepáku​.
  • Vytvořeného čerta můžeme ​použít jako masku​.
  • Můžeme děti ​obkreslit na balicí papír a černou čmáranicí z postavy vytvořit čerta.

 

Postup:

certi3certi2certi4

  • Začneme tím, že vytvoříme na bílý papír ​co největší černou čmáranici​. Můžeme použít přírodní uhel. Ten je také výbornou motivací - ​uhlí patří k čertovi a zároveň hodně špiní, takže po práci budeme umounění jako čerti​. Protože při kreslení  uhlem se hodně práší, buďte opatrní na oblečení i prostor. Kresbu uhlem zafixujeme lakem na vlasy, aby se nerozmazávala a nešpinila.
  • Pokud je špína něco, co vás hodně odrazuje a limituje při tvoření, můžete použít černou voskovku, příp. pastelku. Udělá stejnou službu a vy jako průvodci můžete být o něco ​klidnější a přítomnější při tvorbě​.
  • Čmárejte, čmárejte a vůbec se nesnažte o nějaké tvary napodobující čerta​. Až je čmáranice hotová, pořádně si ji prohlédneme. Povídáme si o tom, jak by se z ní mohl narodit čert. Jestli by byl velký nebo malý?
  • Základní tvar čerta nakreslíme do čmáranice buď jinou barvou nebo z druhé strany.​ Menší děti uspokojí jen ovál, který bude symbolizovat celého čerta. Starší děti můžeme navést stejně s tím, že to bude hlava - maska čerta.
  • Umožněte dítě dát čertovi tvar, jaký chce a dokáže. Nejde nám o dokonalý tvar. ​Jde nám o výraz, který dítě dokáže rukopisem odpovídajícím jeho věku, dílu dát.
  • Nechme dítěti svobodu i ve velikosti čerta. Možná budeme mít tendence, aby byl co největší, aby se využil celý počmáraný formát. Ale co když dítě to vnímá jinak? Co když právě narozený čert je malý tak, že by se do dlaně vešel?
  • Předkreslený tvar vystříhneme nebo vytrhneme.
  • Z barevných papírů dotvoříme oči, pusu, jazyk, rohy. Tyto části těla stříháme z připravených proužků papírů. Tyto úzké kousky papírů se budou totiž dětem mnohem lépe trhat či stříhat.
  • Lepíme lepidlem v tyčince. ​Ponecháme dětem svobodu​ v tom, kam jednotlivé části nalepí. nejde nám o symetrickou kompozici...
  • Dole můžeme​ procvaknout děrovačkou dírku na provázek, který bude symbolizovat ocas​. Může být zakončen nalepeným kouskem papíru.

 

Role průvodce v průběhu tvorby:

  • Dejte dítěti prostor k sebevyjádření. ​Nechte ho čmárat, jak potřebuje​.
  • Starším dětem ​jděte příkladem​. Tvořte vlastní čmáranici - a ani ji nemusíte proměnit v čerta... Sledujte, jak vám u čmárání je. Užíváte si to? Dáváte do toho veškerou energii? Nebo vám to vlastně přijde divné a nedokážete se uvolnit? Jak snášíte špínu z uhlu, která vám ulpívá na prstech.
  • Sledujte, jak čmáranici tvoříte.​ Jsou vaše pohyby rychlé nebo pomalé? Tlačíte uhlem nebo spíš hladíte...?
  • Výhodou tvoření čertů je, že se nemohou nepovést, protože jejich podstatou je, že jsou opravdu strašní a oškliví.
  • Je to také ​příležitost vnést do komunikace téma polarit​. Čert jako jeden z pomocníků Mikuláše. Stejně jako má Mikuláš svého čerta a anděla, kteří mu pomáhají, tak i my můžeme pomocí tohoto symbolu nahlédnout své vnitřní “čerty” a “anděle.” Zlo a dobro. Máme je? Co nám dávají za kvality? Čím nás obohacují? Koho radši ukazujeme navenek? Milého, zářivého a čistého anděla nebo ubručeného, líného a špinavého čerta? Jak to máte vy a vaše děti?

Archivace a instalace:

  • Čerta můžete ​zavěsit za provázek​, který provlečete procvaklou dírou v hlavě. Zároveň takto na provázku si s ním děti mohou dobře hrát.
  • Můžeme ho ​připevnit magnetem na ledničku nebo kolíčkem na dekorační síť​.

 

Líbí se vám tento přístup k tvoření s dětmi. A zároveň máte chuť se pustit do vánočních témat?
Přijměte mé pozvání do ​VÁNOČNÍ TVOŘIVÉ VÝZVY

Vánoční tvořivá výzva 2018

Radka Rubešová

Výtvarná pedagožka, lektorka a arteterapeutka a autorka online programu Tvoříme společně.

Baví mě práce s výtvarným materiálem, experimenty a vytváření nových technik a postupů.

Jsem spoluautorkou několika knih o tvoření s dětmi. Miluji improvizaci a práci s přítomným okamžikem, kdy se nechávám nést aktuální situací s důvěrou v sebe, své znalosti a zkušenosti na tomto poli. Věnuji se prožitkové práci s hlínou a studuji arteterapeutickou techniku Práce v hliněném poli. Vedu výtvarné prožitkové workshopy pro děti i dospělé.

Mám podporujícího muže a tři děti.

www.radkarubesova.cz

www.tvorimespolecne.cz

 

20.11.2018

CO BY VÁS MOHLO JEŠTĚ ZAJÍMAT?
Pomůcky pro nejmenší | Zatloukačky | Hudební nástroje | Materiál na tvoření | Nábytek | Didaktické hračky

Tento web používá soubory cookies. O tom jak píšeme více zde. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.