POUZE DNES Doprava zdarma nad 500,- ! Přejeme krásný Den matek ♡ Zadejte v košíku slevový kód: supermama

Recenze na 3 knihy o Montessori pedagogice od Máma pediatr

Kdo je Máma pediatr?

logo-mama-pediatrHezký den, jmenuji se Petra. Pracuji jako dětská lékařka a nyní jsem doma s dcerou. Zájem o pediatrii mě neopustil ani během rodičovské dovolené a navíc se přidal zájem o Montessori, dětské knihy a látkové pleny. Vše jsem spojila a stala jsem se mamapediatr.cz. Pod tímto účtem píšu příspěvky na Instagram. Těším se tam na vás :-)

V následujícím článku bych Vám ráda představila svou zkušenost a svůj pocit ze 3 knih o Montessori. Všechny tři knihy jsou zaměřené na nejmenší děti.

Montessori – Absorbující mysl od Maria Montessori

Absorbující myJak již z názvu vyplývá, kniha je zaměřena na období absorbující mysli, tedy od narození, resp. dotýká se období i před narozením, do věku šesti let.

Chcete-li pochopit učení Maria Montessori, tak Absorbující mysl je pro vás tou pravou knihou. Díky ní si můžete přečíst o tom, jak dítě uvažuje a jak se utváří. Věk 0 - 6 let je považován za 1. období lidského vývoje a právě toto období je v knize považováno za nejdůležitější, protože se utváří charakter dítěte. Kniha má 300 stran, je rozdělena do 28 kapitol, kde popisuje jednotlivá období vývoje dítěte. Najdete zde i kapitolu o tom, jak se dítě učí rodnému jazyku. Právě na rodném jazyku Maria Montessori prezentuje schopnost dítěte se učit samostatně, pokud má k dispozici podnětné prostředí. Též je zdůrazněna důležitost výchovy dítěte do 1 roku věku rodičem a ne chůvou.

Na této knize se mi líbí, že jednotlivá období dítěte jsou popisována tak, jak jdou za sebou. Při čtení si člověk uvědomí, že jsou skutečně důležitá všechna období a pro zdravý vývoj dítěte je nelze přeskočit. Praktické návody jak na montessori, zde však nenajdete, nedočtete se ani o jednotlivých senzitivních obdobích ani o připraveném prostředí. Ale chcete-li koncept montessori chápat do hloubky a vědět, co se proč dělá, tak je dobré si tuto knihu přečíst.

Při čtení knihy jsem mnohokrát byla nadšena, jak moc je kniha aktuální, i když poprvé vyšla již v roce 1949, jindy jsem se s přístupem zcela neztotožnila, ale díky roku, kdy byla poprvé vydána, jsem jí to odpustila.

Čtení této knihy je trochu náročnější. Není to kniha, od které můžete neustále odbíhat k dítěti. Některé kapitoly jsem hltala, jiné se mi trochu vlekly (zejména ty o biologii a embryologii). Knihu bych doporučila těm, kdo se chce montessori pedagogikou zabývat do hloubky. Pro první seznámení s montessori bych tuto knihu spíše nedoporučila.

Montessori batole od Simone Daviesové

Montessori_batole_Simone_daviesTato publikace se soustředí na děti v batolecím věku, tedy od 1 roku do 3 let. Je přehledně zpracovaná. Dalo by se o ní říci, že prezentuje montessori pro děti a rodiče dnešní doby. Čte se dobře od začátku do konce, hodí se i pro listování a čtení na přeskáčku. Dozvíte se, jak batole vychovávat, jak přistupovat k jednotlivým fázím, kterými dítě prochází. Kniha přináší názorný příklad, jak uspořádat domov dle montessori principů a je doplněna i ukázkovými fotografiemi. Na zadních stránkách knihy najdete seznam vhodných činností pro batolata i s tabulkou, v jakém přibližně věku je vhodné batoleti činnost představit (kdy je které senzitivní období).

Pro mně se kniha Montessori batole stala jakousi biblí pro batolecí věk. Přečetla jsem ji od začátku do konce a nyní si v ní listuji dle potřeby. Velmi jsem ocenila návod, jak připravit a prezentovat činnost, stejně jako popisy jednotlivých druhů aktivit včetně ukázek pomůcek, které lze využít. V knize jsou činnosti řazeny do 5 skupin – koordinace očí a rukou, hudba a pohyb, praktický život, umění a řemesla a jazyk. Velmi užitečné jsou i tipy, jak vést komunikaci s malým dítětem.

Jestli nevíte, pro jakou se rozhodnout knihu z neustále se rozrůstající literatury o montessori, tak doporučuji začít s knihou Montessori batole.

Montessori pro (ne)chápavé 0-3 roky od Patricia Spinelli

Montessori pro (Kniha obsahuje trochu teorie a trochu praxe. Na 188 stranách se snaží přiblížit jak život s kojenci, tak s batolaty. I tato publikace radí, jak nachystat připravené prostředí (místo určené pro odpočinek, pro hygienu, místo, kde se jí a místo pro hraní), někdy mi však přišlo, že rady z knihy těžko převedu do domácího prostředí. Bohužel v této knize nejsou názorné ukázky, jak by prostředí mělo/ mohlo vypadat. Nedočtete se rady jak připravené prostředí adaptovat na vaši místem omezenou domácnost.

Tato příručka pro mě byla první knihou o montessori. Chvílemi jsem měla pocit, že nemám šanci vše zvládnout tak, jak je popisováno v knize a čím dál častěji jsem pátrala o dalších informacích mimo tuto knihu.

V kapitole Místo určené pro hraní je dosti podrobně vysvětleno, jak pracovat s mobily (v českém překladu je použito slovo kolotoč), jak si je lze svépomocí vyrobit a jak na sebe navazují. Pokud se o montessori budete zajímat i nad rámec knihy, zjistíte, že jde tato kniha je opravdu stručná a některé oblasti vůbec nezmiňuje.

Knihu by bylo s výhodou přečíst postupně, ale mně se to nikdy nepodařilo.

Nemáte prostor číst nebo dáváte prostor interaktivnímu získávání informací?

MONTESSORI ONLINE KURZY