☎️ OMEZENÍ TELEFONU od 22.3.2021 do odvolání   I nás se týkají omezení vlády. V těchto dnech Vás musím poprosit, zda byste své dotazy v dopoledních hodinách směřovali na email. Telefon Vám do 12:00 nemohu zvednout, protože dcera sedí vedle mě na online výuce. Předem děkuji za pochopení a omlouvám se za omezení.   Přeji všem rodičům i dětem pevné nervy i zdraví.   ❤️  

Jak vybrat zahradní nářadí pro děti?

dite_na_zahradePotřebuje Vaše zahrada nachystat na příchod jara? To je ten nejlepší čas na to vytáhnout děti smysluplně ven, a to i ty, kterým se občas nechce.

Připravila jsem pro Vás pár tipů na to, jak k výběru nářadí přistupovat a jaké faktory zohlednit. Předem podotýkám, že ne pro každé dítě jsou tyto faktory důležité, ale všechny děti mají vytříbený smysl pro řád a tyto faktory jim pomáhají v jeho dalším rozvoji a práci s ním. Některé děti vnímají řád jako něco, co musí pokoušet a testovat jeho hranice. Jiným dětem řád poskytuje bezpečí v bezprostředním světě. Jde o velmi individuální záležitost každého člověka a obě varianty jsou ve světě potřeba. Můžete to vzít jako příležitost k tomu poznat i sama/ sám sebe a prozkoumání vlastního přístupu k řádu a pravidlům. Skvěle Vám to pomůže v uvědomění si vlastních potřeba a prozkoumání, zda máte k řádu s Vaším dítětem stejný nebo jiný přístup. Často se totiž stává, že se rodičům narodí dítě, které je charakterem zcela jiné a prozkoumání našich rozdílů nám může velmi pomoct k akceptování a pochopení našich dětí. 

Co tedy u nářadí zohlednit?

Barevné ladění

Ne vždy jde u barev pouze o pohlazení oka, ale barevné kódování má v Montessori také svůj význam.

  1. Barva dětem aktivitu spojuje dohromady, tzn. že ví, že pomůcky v této barvě patří k sobě. Tento faktor dětem pomáhá jak při hledání aktivit, tak při jejich úklidu. Na nic tak nezapomene a ušetří si zbytečný stres, který pouze odvádí pozornost od aktivity samotné.

  2. Máte-li doma sourozence, barva Vám může pomoct jim pomůcky spravedlivě rozdělit.
    "Modré jsou tvoje, Martínku a zelené jsou tvoje, Aničko." Předejdete tak zbytečným dohadům. Toto lze využít i například při hře, kdy prostor každého dítěte ohraničíte buď koberečkem nebo páskou. Věřte, že speciálně introvertní děti nebo starší sourozenci toto ocení. Děti tak učíte respektovat osobní prostor někoho druhého a zároveň hájení si vlastního prostoru na zemi.
     

  3. Jednotná barva pro 1 pomůcku - v tomto případě zahradní nářadí - dítěti pomáhá se lépe soustředit na aktivitu samotnou. Barevnost neodvádí jeho pozornost od práce jako takové.
  4.  Díky barevnému ladění děti v neposlední řadě učíme i vztah k estetice a vkusu. Někomu se to může zdát jako povrchní záležitost. Pro některé je to ale velmi důležitá vlastnost. Estetické cítění je dobré rozvíjet, aby děti věděly, jak si jednou zařídit vlastní prostor tak, aby jim v něm bylo dobře. Někdo je na to citlivější, jiný se to musí učit. Stejně jako je to se vším.

 

Správná velikost

Doporučuji pořizovat dětem nářadí v jejich velikosti. Někdo může namítat, že my jsme nic takového nepotřebovali a také žijeme. Jiný může namítat, že je to zbytečné a děti se rozmazlují. Za sebe ale mohu říct, že jen se správně dlouhým nářadím se opravdu naučíte ho ergonomicky správně ovládat a zapojujete ty svaly, které zapojeny být mají. Ať je to ergonomie sezení či práce s nářadím a jinými pomůckami, správné držení těla u konkrétních aktivit, které jsou vykonávány nějakou dobu, je zásadní. Představte si, jak je těžké zbavit je jakéhokoliv špatného návyku - držení tužky, nevhodné sezení. Jak se dítě naučí hrábě držet v dětství, tak se k nim bude stavět již pořád. Další věc je, jak je protivné, když se nám např. někde něco motá, protože je to příliš velké. Dospělý si s takovými věcmi poradí, ale některé děti to může dohánět k frustraci.

 

Funkčnost

Pro děti je málo co tak frustrující jako nářadí, které vypadá jako nářadí, ale jako nářadí nefunguje. Vřele doporučuji kupovat opravdu funkční nářadí a využít práci s ním ke společné aktivitě a kvalitně trávenému společnému času. Vytvořte si s dětmi společný projekt např. na vytvoření bylinkové zahrádky (i kdyby to mělo být doma v květináči). Pro děti jsou takové zážitky s rodiči zásadní. Nejen, že se děti učí praktickým dovednostem, ale učí se plánovat projekt, ověřit proveditelnost, učí se, že dokáží něco vytvořit vlastní silou a něco ovlivnit a především se učí věci dokončovat. Toto vše jsou dovednosti, které jsou do běžného života velmi užitečné a vedou k samostatnosti dítěte.

 

Výběr zahradního nářadí pro děti ve věku 1-3 roky

 

 

Výběr zahradního nářadí pro děti ve věku 3-6 let

 

 

Výběr zahradního nářadí v pastelových barvách

 

 

jaro_je_za_dvermi
TIP NA DALŠÍ ČLÁNEK
Co s dětmi na jaře na zahradě? 

 

Hodnocení obchodu

Zobrazit všechna hodnocení >>
Průvodce nákupem hraček
x