Svatý Martin | Tipy na aktivity s dětmi

Legenda o Svatém Martinovi...
Svatý Martin byl římský voják. Když se v zimě vracel z cest, u brány města potkal žebráka. Neměl pro něj peníze ani jídlo, a tak mu věnoval polovinu svého teplého pláště, který rozpůlil mečem. V noci se mu pak ve snu zjevil Ježíš. Svatý Martin poté opustil armádu a zasvětil svůj život Bohu.

 

Svatomartinské rohlíčky

peceni_s_detmiKdysi jsem objevila recept na jedny božské rohlíčky. S dětmi ve školce i doma jsem je několikrát pekla a vždy se povedly. Nechte s Vámi péct i děti – můžou se chvilku hrabat v mouce, zkusit hníst těsto, vyválet ho, lžičkou dávat náplň a mašlovačkou potřít rohlíčky. Obrňte se trpělivostí a časem, děti budou nadšené.

Suroviny:

  • 400g polohrubé mouky,
  • 250g másla,
  • 150ml zakysané smetany 16%,
  • špetka soli,
  • náplň dle preferencí – tvaroh, ořechy, mák

Postup:

Z ingrediencí zpracujete těsto. Máslo stačí pouze povolené, jinak by muselo odpočívat v lednici. Rozpouštět ho tedy nemusíte.
Těsto je krásně hebké, téměř nemusíte podsypávat.
Rozdělte ho na 8 dílů, každý díl vyválejte na kulatou placku.
Tu rozdělte na čtvrtiny, poklaďte náplní a zamotejte rohlíček. Potřete žloutkem a v předehřáté troubě na 180 stupňů pečeme 15-20 min.

 

Kůň nejen Svatého Martina

Jakou barvu mohou mít koně? Najděte si s dětmi obrázek bělouše, vraníka, ryzáka, hnědáka, plaváka, strakáče a grošáka. Podpoříte tak rozvoj slovní zásoby Vašeho dítěte, a navíc děti koně milují, tak proč se zaměřovat jen na bělouše.
Poznatky o koních můžete rozšířit o názvy částí těla koně. Ty jsou obzvlášť zajímavé – kde je např. kohoutek, uši? Co jsou to nozdry, žuchva a kde je kštice? A jaké názvy se shodují s těmi lidskými? Má kůň loket, koleno, čelo?
Pro děti jsem měla připraveny černobílé obrázky s červeně vyznačenou částí těla a k nim měly děti přiřadit reálnou část těla koně.

My jsme pro vás připravili materiály ke stažení:

 

barvy_koni predloha_kun trislozkove_kart

Třísložkové karty pro velkou i malou tiskací abecedu:

Předloha koně k zalaminování

 

Barevné podkovy

trideni_podkovDalší tematickou aktivitou je třídění a přiřazování barevných podkov. Rozvíjíme hlavně předmatematické dovednosti. Podkovy můžou být v různých odstínech a velikostech, tak aby šli třídit podle daného znaku.

Třídit můžeme podle:

  • Barvy (např. červená i se všemi odstíny červené)
  • Odstínu (od tmavších po světlejší)
  • Velikosti (skupina jen největších/nejmenších nebo stupňovaně – větší, střední, malý)
  • Podle tvarů, které na sobě mají nakreslené (kroužek, trojúhelník, čtverec, …)

Malým dětem je vhodnější dát podkovy se základními barvami (žlutá, červená, modrá) a jen třeba dvě velikosti a určovat větší – menší.
Předškolákům naopak nabídneme i různé odstíny a třídění podle tvarů. Je lepší jednotlivé kategorizace předkládat postupně, aby děti udržely pozornost (jeden den třídění dle barev, druhý den dle tvarů).

 

Po stopách svatého Martina

podkovaZvolíme si trasu kudy jel svatý Martin a na jejím konci schováme poklad. Jde o šipkovanou, kdy děti hledají šipky a stříbrné podkovy, které je navádí kudy dál. Vezměte s sebou kamarády a hurá za pokladem.
Vyrobíme si stříbrné podkovy buď s dětmi nebo sami jako překvapení pro děti. Podkovy jsou z alobalu zmuchlaného do „žížaly“ a rozmáčklé na placku. Kdo chce mít estetičtější podkovu, nejdříve si ze čtvrtky podkovy vystřihne a poté je obalí alobalem. Na trasu je umístí někdo před námi, ten schová a následně hlídá poklad (mohlo by se stát, že si poklad vezme nějaký zvědavý kolemjdoucí – osobní zkušenost).
Na konci trasy děti hledají poklad. Poklad může být různý, ale tematicky se hodí zlaté čokoládové podkovy nebo něco, co se dá rozpůlit – nejlépe do dvojice. Pokladu je totiž méně než dětí kvůli „poučení“ z legendy o svatém Martinovi. Tak jako se Martin rozdělil o svůj plášť, děti se rozdělí o poklad mezi sebou.

Bára 

 

bara

Tento článek pro Vás připravila:

Ambasadorka Bára

Bára před nástupem na rodičovskou dovolenou 9 let učila v různých typech mateřský škol – v klasické státní, soukromé Montessori a fakultní přírodovědné školce. Prošla kurzem Montessori 3 – 6 let a EVVO koordinátorem v MŠ. Miluje čtení, tvoření a přírodu. V červnu 2020 se jí narodil syn Frederik. Říká, že i přes spoustu zkušeností s dětmi zjišťuje, co stále ještě neví a neumí. 

Hodnocení obchodu

Zobrazit všechna hodnocení >>
x